Numera ligger mycket av kommunikationen på nätet

Ska man jobba med nyhetsbrev, intranät eller annan webbaserad kommunikation är en av de viktigaste detaljerna att tonen och stilen stämmer överens med företaget och dess personlighet. Som copywriter är jag van vid att hitta rätt uttryckssätt och på ett inkännade vis uttrycka någon annans budskap med mina ord.

 

 


Nyhetsbrev

När du vill informera dina kunder, medlemmar eller din personal är ett nyhetsbrev ett bra sätt.
 

Ett nyhetsbrev kräver ofta flera olika aktörer. Intervjuer ska genomföras, texter korras, personer ska fotograferas och slutligen ska allt publiceras. 
Det kan vara skönt att få fokusera på det man ska jobba med och överlämna den detaljen åt någon annan.
Med hjälp av mitt nätverk kan jag ta ansvar för hela nyhetsbrevet i nära dialog med ditt företag. 

 

Intranät och hemsida

Intern kommunikation till dina anställda eller mer utåtriktad kommunikation till dina kunder är båda viktiga delar för att sprida ditt företags tjänster, idéer och kärnvärden. Tillsammans går vi igenom dina behov, vad du vill säga, till vem och hur du vill uttrycka dig. 

 

 

Information eller underhållning? Både och!

Bästa sättet att få människor att ta del av ditt budskap är att bjuda på läsvärda texter. Det går att presentera även hårdför information på ett lättsamt och läsvärt sätt, bland annat genom reportage, intressanta intervjuer eller spännande artiklar. Genom åren har kundreportage varit ett vanligt sätt att presentera till exempel olika tjänster eller produkter. Ett annat sätt som det talas mer och mer om är så kallad Brand Journalism där man kompletterar kundreportagen med spännande branschrelaterat material. Det kan till exempel vara ett reportage om en intressant person som finns i din bransch, kanske en artikel som tar upp branschspecifika utmaningar eller svårigheter eller varför inte inspiration i form av bilder, illustrationer eller filmsnuttar. Det är enbart fantasin som sätter gränser för vad du vill bjuda dina läsare på.

Livet på weben har förändrats och som företag är det oerhört viktigt att synas och delas via sociala medier. En intressant text som delas av dina anställda eller kunder och som sedan sprids vidare ger större utdelning och exponering än alla reklampengar i världen. Den dag du publicerar en text relaterad till ditt företag eller din bransch som är så bra att dina konkurrenter delar den - då har vi verkligen nått fram!